søndag den 20. januar 2019

Design noget nyttigt eller unyttigt til værkstedet

Det lød opgaven helt kort på denne dag. Design noget nyttigt eller unyttigt til værkstedet.
Hvad er nyttigt og hvad er unyttigt? Hvad der kan være nyttigt for mig er måske unyttigt for dig. En egoistisk opgave kan man vel kalde det.

Farver, komposition og broderi skulle indgå i vores produkt.



Jeg besluttede at lave en skuldertaske/mulepose og et sleeve til min bærbare. Jeg har altid min pc med i skole, men somme tider ingen bøger, så jeg synes det kunne være praktisk med en taske, der kunne rumme flere ting. Der ville være plads til små håndarbejdsprojekter, skitsebog og min pc, der så ville ligge trygt i sit stødsikre etui under transport. Oprindeligt begyndte jeg på en taske i håndarbejdslokalet, men hjemme om aftenen fik jeg lyst til at sy igen og jeg fandt gamle jeans, som jeg klippede i strimler.
Et stykke babyfløjl skulle være den indvendige side af tasken og hanken skulle naturligvis også monteres.
Jeansstrimlerne blev sammensyet på den gamle Pfaff, der virkelig trænger til en kærlig omgang, for den syer ikke optimalt. Bagsiden af stoffet burde give en ensartet tråd, men her blev det nærmest en kraftig brodering og det benyttede jeg mig af. Effekten med det tykke trådlag synes jeg passede godt til taskens rå denimlook. Når der opstår noget uventet, som er brugbart kalder vi det serendipitet.
Tilbage på skolen manglede jeg bare at sy stropper/hank på og et inderlag, der kunne stive tasken lidt af. Hertil benyttede jeg engangskarklude, som vi også brugte til afstivning da vi syede de små runde tasker.

Så var det om at tænke sig om, da tasken skulle færdiggøres, for hankene skulle helst vende rigtigt til sidst :)

Jeg kan efterfølgende se, at tasken har lidt folder, hvor den er syet sammen med foret, men det er højst sandsynligt fordi jeg har syet den af strækjeans. Ikke alle havde samme indhold af lycra/stretch, så der var forskellig fasthed i stofferne.




Til computersleevet har jeg brugt jeansrester igen, så det er et gennemgående tema i mit arbejde med det nyttigt/unyttige og som mellemlag har jeg brugt liggeunderlag. Helt almindeligt tyndt liggeunderlag klippet i et stykke og foldet, så pcén er sikret mod slag, når tasken stilles fra mig på jorden Da jeg begyndte på dette sleeve, var min gamle bærbare (13.3") til reparation og jeg havde naturligvis bare taget mål efter den jeg brugte i mellemtiden, så jeg endte med et sleeve, der passede perfekt til en skærm på 11.6", hvilket jo egentlig bare er lidt dumt, men den gamle 13.3 passer ca lige så godt ned i sleevet, som min str. 40 passer i en str. 38 træsko.























Det kan gå, men smukt er det ikke med 13.3 skærmen i, så den bliver vist bare bolig til 11.6 skærmen, som jeg stort set aldrig bruger, fordi den bare langsom og jeg må vist konkludere, at den bliver mere unyttig end nyttig, så sammen med den utroligt brugbare taske jeg også har fremstillet, har jeg gennemført opgaven. .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar