lørdag den 25. maj 2019

Tandløs

Min datter ville gerne klædes ud som tandløs til fastelavn, så jeg måtte igang. Fedt hun gerne vil have hjemmesyet tøj.  

Mønster tegnet efter en dragt hun kan passe




Skridtlængdes forlænges i forhold til den oprindelige dragt

Mønster overføres til fleece

Overlocker var ikke indstillet korrekt, så den syede ikke pænt. Måtte sprætte op og starte forfra.

Grunddragten færdig

Lynlås taget fra gammel trøje og brugt heri

Form til vinger tegnes

Overføres på tyndt sort vindjakkestof lagt dobbelt

Vinger klippet ud


Forsøgte med ståltråd for at stive vinger af

Endte med pianotråd, skumrør og tape


Limpistolklat i enderne, så tråden ikke prikker hul i stoffet

Vinger vatteres, for mere fylde

Syninger for at markere vingeben

Kanter syes




Afmærker halens placering

Halen syes


Halespids tegnes

Den sorte halvdel af samme tynde stof som vingerne med fleece imellem

Det røde syes af velour



Godkendt af barnet

Så er det tid til at lave hætten/masken




Dobbelt lag fleece for mere fast hætte

Rør syes med den øverste "hat"

Syer facon på, da den blev for løs


Piggene til hovedet

Piggene fyldes med pladevat inden montering

Øjne monteres. Fleece+grøn bomuld og pupil i fleece


Var ikke tilfreds med pupillen

Syer i hånden med sort tråd for bedre form og lyspletter af hvid tråd




Barn klar til fastelav 2019

Vingerne blev ok. De er aftagelige, så hun kan bruge jakke over samt sidde behageligt i bil når vi kører



onsdag den 23. januar 2019

Kuksa

En kop skåret af træ, der kan bæres i bæltet eller på rygsæk. Oprindeligt fra Finland.

Min snittes af rødel, er stadig under forarbejdning og ligger nu pakket i en pose med lidt fugtige spåner, så den ikke tørrer før jeg er færdig.
Jeg har bestemt mig for at lave den udelukkende i hånden, så jeg har indtil videre brugt håndøkse (den vi har på skolen er noget tung, så en lettere ville helt sikkert have været noget mere handy). Ind til videre er brugt huljern, hammer og lille skarp båndhøvl.
Planen var, at den skulle med tap i stedet for hank, men efterhånden som koppen tog form, synes jeg den kom til at minde om en helt almindelig stor tekop. Den skulle derfor have et øre til min pegefinger.

 Som billedet ovenfor viser, brugte jeg snittebænken ganske kort, men den var ikke så handy til dette. Den var for rund til at kunne holdes godt fast.
 Jeg synes faktisk dem blev supersmuk og meget enkel, men ikke så stor, som den synes. Den rummer blot en lille krus kaffe, men så er der en god undskyldning for at nappe en ekstra, ikke sandt.

Da kuksaen var færdigsnittet valgte jeg at koge den i saltet vand, da jeg havde hørt, at det kunne minimere risikoen for revner. Om dette rent faktisk har nogen effekt kan jeg egentlig ikke svare på eftersom der ikke er en ubehandlet kop at sammenligne med, så måske det er noget at arbejde på. 
Jeg KAN dog med garanti fortælle, at koppen i et stykke tid vil afgi salt til det der drikkes deraf. Saltet kaffe smager virkelig dårligt.
Koppen er stadig hel og jeg har drukket så meget kaffe/vand, at saltsmagen er væk. Heldigvis! Hahaha